Huiselijk geweld, in welke vorm dan ook, kan levens ontwrichten en zelfs levens kosten. Het doorbreken van de cirkel van huiselijk geweld begint met het vinden van de juiste hulp.
Via de links hieronder vindt je duidelijke informatie of kom je direct in contact met betrouwbare instanties die je kunnen helpen. Deze organisaties werken met slachtoffers als cliënten en bieden directe ondersteuning, advies en bescherming voor iedereen die te maken heeft met huiselijk geweld.
"Veilig Thuis is er voor advies en ondersteuning en het melden van huiselijk geweld en kindermishandeling. Voor jezelf, maar ook als je je zorgen maakt over de veiligheid van iemand anders kun je een beroep doen op Veilig Thuis; ook als professional.
Je krijgt als je belt een medewerker van Veilig Thuis aan de lijn, die aandachtig naar je verhaal luistert. Deze medewerker zet samen met je alles op een rij, beantwoordt vragen en geeft advies. Ook kijkt hij of zij samen met jou welke hulp er nodig is. Als je wilt, kun je anoniem blijven. Bel 0800-2000." Lees meer:
Om ten aanzien van eergerelateerd geweld binnen de politie de benodigde kennis en expertise op te bouwen, uit te dragen en te borgen, is in opdracht van de Minister van Veiligheid en Justitie per 1 november 2008 het Landelijk Expertise Centrum Eer Gerelateerd Geweld (LEC EGG) formeel opgericht. Bel Landelijk Expertise Centrum Eer Gerelateerd Geweld voor meer informatie: 088-9648550, of klik op de link:
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de ondersteuning van mensen die niet op eigen kracht zelfredzaam zijn. Het gaat bijvoorbeeld om opvang in geval van huiselijk geweld en mensen die dakloos zijn. Lees meer en neem contact op met de clientenondersteuner in jouw gemeente:
Een urgentieverklaring woningzoekende is er voor mensen in woningnood. Met een urgentieverklaring krijgt je voorrang op een sociale huurwoning. Dit is in elke gemeente anders geregeld. Kijk op de website van jouw gemeente welke regels er gelden of schakel gratis een onafhankelijke cliëntondersteuner in. De clientenondersteuner kan je bijvoorbeeld helpen met vragen op het gebied van wonen. Lees meer:
Wilt je hulp bij het regelen van toeslagen? Er zijn verspreid over Nederland veel hulppunten waar je terecht kunt. Er zijn balies van de Belastingdienst in belastingkantoren, maar ook in bijvoorbeeld gemeentehuizen (steunpunten). Daarnaast zijn er onafhankelijke toeslagenservicepunten. Hun expertise verschilt per instelling, maar ze kunnen je in ieder geval gratis helpen met zaken over huurtoeslag. Lees meer en neem contact op met de een hulppunt in jouw gemeente:
Op de website van Het Juridisch Loket helpen ze iedereen met juridische informatie, stappenplannen en voorbeeldbrieven. Heeft je een laag inkomen en weinig spaargeld? Dan kunnen zij je ook persoonlijk verder helpen.
Als zij je niet zelf kunnen helpen, verwijzen ze je door. Bijvoorbeeld naar een advocaat, mediator of gemeente. Als je niet genoeg geld hebt voor een advocaat of mediator, heb je soms recht op een 'toevoeging'. Je hoeft dan niet alle kosten zelf te betalen. Als je de kosten niet kan betalen kan je in veel gevallen bijzondere bijstand aanvragen bij jouw gemeente. Vraag hiernaar bij het juridisch Loket of de cliëntenondersteuner.
Het Juiste Loket geeft informatie en onafhankelijk advies aan mensen met vragen over zorg en ondersteuning. Deze vragen kunnen gaan over zorg en ondersteuning vanuit de Jeugdwet, de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Wet langdurige zorg (Wlz) en de Zorgverzekeringswet (Zvw). Het Juiste Loket is bedoeld voor mensen die zorg nodig hebben, hun vertegenwoordigers en naasten.