Op basis van de Woonvisie van uw gemeente bouwen wij een plug-and-play platform. Hier vinden woningzoekenden, huurders, verhuurders en professionals toegankelijke, overzichtelijke en persoonlijke informatie over huisvesting, in heldere taal.
Informatie over wonen is verspreid over tientallen websites en loketten.
Aandachtsgroepen (zoals jongeren, statushouders, ouderen) raken snel de weg kwijt.
Verhuurders kennen de regels niet of volgen ze niet.
Wettelijke verplichtingen m.b.t. communicatie richting burgers nemen toe.
Een toegankelijk platform
Lokaal aangepast voor elke gemeente
Voor burgers, verhuurders én medewerkers
Integraal: Met alle landelijke en lokale wet- en regelgeving, voorzieningen en subsidies.
Toegespitst op het lokale woon- en zorgaanbod op basis van de Woonvisie en beleidsdoelen
24/7 Toegankelijk, begrijpelijk en actueel
Door informatie over wonen, zorg en welzijn op één plek samen te brengen, ontstaat overzicht. De samenhang tussen beleid, regelingen en ondersteuningsstructuren wordt zichtbaar, voor zowel burgers als professionals. Dit stimuleert samenwerking tussen partners en voorkomt dubbele loketten of gemiste kansen.
Een platform over wonen levert veel voordeel op. Niet alleen voor burgers en bedrijven, maar ook voor de eigen organisatie. Door dit slim aan te pakken, kan veel tijd en geld worden besparen.
Als je zorgt dat iedereen mee kan doen, levert dat een groot voordeel op: je bereikt veel meer mensen. In Nederland hebben 4,5 miljoen mensen een beperking of chronische ziekte. Alleen als websites en apps toegankelijk zijn, kunnen zij ook gebruikmaken van de informatie en diensten.
Ook mensen zonder beperking of ziekte hebben baat bij toegankelijke websites en apps. Dat kan tijdelijk zijn, of in bepaalde situaties. Denk aan iemand met een gebroken arm: die kan de muis even niet gebruiken. Op een toegankelijke website is dat geen probleem. Je kunt dan gewoon met de tabtoets navigeren.
Met een toegankelijk en integraal platform is informatie beter vindbaar in zoekmachines. Toegankelijkheid kan zorgen voor wel 12% meer websitebezoekers. Er wordt alleen legitieme en betrouwbare informatie opgenomen op onze websites. Zo worden de meest kwetsbare burgers beter beschermd tegen fraude en andere risico's online.
Burgers die iets willen weten of moeten regelen worden van A tot Z ondersteund. Voor elke situatie is een route uitgestippeld naar de juiste informatie of het juiste loket. De focus ligt hierbij op aandachtsgroepen en lokale uitdagingen.
Burgers krijgen het overzicht over hun rechten én plichten. Het wordt het laagdrempelig gemaakt om in actie te komen bij schending van hun rechten, met heldere informatie over hun opties en toegang tot de juiste ondersteuning.
Uit onderzoek met blinde bezoekers bleek dat zij taken twee keer sneller konden uitvoeren op toegankelijke websites dan op ontoegankelijke websites. En dat zij een taak wel vijf keer sneller konden afmaken dan als zij de klantenservice moesten bellen.
In plaats van te investeren in escalatie en het stigmatiseren van verhuurders, wordt inzetten op bewustwording en compliance. Met onze handvatten worden verhuurders optimaal ondersteund in hun verhuurderschap. Zij kunnen de landelijke en lokale regels over verhuurderschap gemakkelijk inzien. Dit zorgt voor minder klachten bij het Meldpunt goed verhuurderschap en het Huurteam.
Daarnaast zorgen wij voor voor een toegankelijk overzicht van de mogelijkheden wat betreft verduurzaming en het en het financieren van nieuwe woonvormen via het Rijk of de Gemeente.
Met een toegankelijke digitale werkplek zijn collega’s met een beperking productiever. Zij krijgen dan meer werk gedaan. Per organisatie kan dat honderden werkuren per jaar opleveren.
Ook andere professionals raadplegen gemakkelijk de juiste informatie ter ondersteuning van hun werkzaamheden. Zo wordt de werking van het volkshuisvestingsbeleid versterkt en realiseren alle partijen samen een belangrijke efficiëntieslag.
Ongeveer 67% van alle toegankelijkheidsissues ontstaat al in de ontwerpfase. Wij bouwen het nieuwe platform dus vanaf de start toegankelijk op.
Reserveer vooraf zo’n 10% van de ontwikkelkosten voor het plannen, ontwikkelen, testen en leveren van een toegankelijk product. Dan voorkom je dure herstelkosten achteraf. Die kosten kunnen wel 4 tot 5 keer hoger zijn dan de kosten voor het direct toegankelijk bouwen.
Het structureel toegankelijk houden van een website bespaart tot wel 66% beheerkosten.
Vaak is het niet mogelijk om alle webpagina's in één keer volledig toegankelijk te maken. Wij kijken eerst eens kritisch naar de lokale opgave. Welke informatie moet er worden opgenomen op het platform? Welke informatie kan worden samengevoegd en welke webpagina's kunnen worden verwijderd met de komst van het platform?
Ruim 96% van alle webpagina’s krijgt geen bezoekersverkeer via Google. Dit geldt ook voor overheidsinformatie. Bijna de helft van de websites van de rijksoverheid heeft minder dan 1.000 bezoeken per maand. En 81% van het totale websitegebruik bij gemeenten gaat over maar 30 onderwerpen.
Iedere website die wordt opgeheven levert direct een forse besparing op aan kosten voor onder andere hosting en beheer. Voor een website die gebruikmaakt van het Platform Rijksoverheid Online scheelt het bijvoorbeeld € 8.300 aan deelnamekosten per jaar. Tegelijk bespaart de organisatie flink op de kosten voor toegankelijkheidsonderzoeken en de implementatie van andere verplichte standaarden.
Bespaart ook kosten door alles goed op orde te hebben. Als er verklaringen ontbreken, of kanalen maar niet toegankelijker worden, dan kunnen toezichthouders een onderzoek starten. Dat kost tijd en geld. Ook kunnen bezoekers een klachtenprocedure starten als jouw informatie niet toegankelijk is. Zorg dus dat kanalen toegankelijk zijn, en dat voor elke website en app een toegankelijkheidsverklaring bestaat.
Met een toegankelijk platform zullen minder mensen het 14-000-nummer of een andere klantenservice bellen: op een toegankelijke en integraal platform kunnen zij hun zaken zelf regelen, zonder hulp. Het aantal vragen via een fysiek loket, call center, chat of ander hulpkanaal kan tot wel 15% afnemen met een toegankelijke site of app.
Inventarisatie van lokale opgave op basis van de Woon(zorg)visie, het jaarverslag en aanvullend beleid
Aansluiting op landelijke regels (Wgh, Wbh, etc.)
Ontwerp en inhoudelijke opzet
Hosting en onderhoud wordt geregeld
Online binnen 2 maanden
24/7 monitoring van het platform, en externe links
In de regio Arnhem hebben wij samen met Stichting Storydocz (ANBI), een digitaal platform opgezet dat inwoners helder en snel wegwijs maakt in het complexe landschap van sociale huur. Huisvest 026 vormt een blauwdruk voor andere gemeenten die hun wooninformatie toegankelijk en begrijpelijk willen maken. Niet alleen om te voldoen aan wettelijke verplichtingen, maar om écht dienstverlenend te zijn. Lees meer: