Dit zijn twee vragen die u moet beantwoorden als exploitant (verhuurder), op de Vragenlijst Gedragscode en Integriteit Zakelijk Vastgoed (ING). Als u deze vraag niet met 'ja' kunt beantwoorden kan dat directe gevolgen hebben voor uw onboarding, of het vervolg van de relatie met uw bank. Ook negatieve publiciteit kan directe gevolgen hebben voor de beoordeling van uw integriteitsprofiel als klant.
In Nederland zijn de belangrijkste wetten op het gebied van anti money laundering (AML), de Wet ter voorkoming van witwassen en het financieren van terrorisme (Wwft) en de Sanctiewet 1977. KYC, staat voor know your customer, hiermee wordt het proces van identificatie en verificatie van de cliënt en UBO bedoeld. Als dit een PEP betreft moeten er aanvullende maatregelen worden genomen. CDD staat voor customer due diligence, het cliëntenonderzoek. De intensiteit van dit onderzoek is afhankelijk van de risico’s die bepaalde type cliënten, producten, diensten, transacties en landen met zich meebrengen. Een instelling (de bank) moet de risico’s in kaart brengen en mitigeren om compliant te zijn. Als de risico’s onacceptabel zijn wordt er afscheid genomen van een cliënt. Als er een ongebruikelijke transactie wordt gedaan of is voorgenomen moet deze worden gemeld bij de Financial Intelligence Unit (FIU). De toezichthouder kan handhaven als een instelling niet compliant is, bijvoorbeeld door het opleggen van een boete.
Met onze Compliance Solutions ondersteunen wij vastgoedprofessionals bij het naleven van complexe wet- en regelgeving. Wij helpen u om risico’s te beheersen en processen te optimaliseren, zonder inbreuk te maken op de AVG of de Wet goed verhuurderschap.
Onze dienstverlening omvat onder meer:
Het controleren, waarborgen en bevorderen van de integriteit van uw organisatie en medewerkers;
Het toetsen van de betrouwbaarheid en reputatie van derde partijen;
Het analyseren van betalingen en transacties op risico-indicatoren en typologieën;
Het implementeren van effectieve mitigerende maatregelen;
Het aantoonbaar voldoen aan alle relevante wet- en regelgeving.
Zo creërt u een toekomstbestendige, integere vastgoedpraktijk.
De Wwft is van toepassing op drie categorieën van instellingen: banken, andere financiële ondernemingen en beroepsgroepen. Als betaaldienstverleners beschikken banken over gedegen kennis van de indicatoren die kunnen wijzen op witwassen, en dragen zij daarmee een aanzienlijke verantwoordelijkheid op het gebied van Customer Due Diligence (CDD). Naast banken spelen ook andere financiële instellingen, zoals vastgoedfinancieringsmaatschappijen, een belangrijke rol in de bestrijding van witwassen via vastgoedtransacties.
CDD staat voor “Customer Due Diligence” oftewel het cliëntenonderzoek. De intensiteit van het cliëntenonderzoek is risico-gebaseerd en wordt (mede) bepaald door de risico’s die bepaalde typen cliënten, producten, diensten, leveringskanalen, transacties en landen- of gebieden met zich meebrengen. Instellingen treffen daarbij extra mitigerende maatregelen in gevallen waar een hoger risico bestaat op witwassen en/of financiering van terrorisme. De wet schrijft voor welke maatregelen een Wwft-instelling* in het kader van het cliëntenonderzoek moet nemen. Het cliëntenonderzoek betreft een resultaatverplichting en moet de Wwft-instelling namelijk in staat stellen om voldoen aan de onderstaande punten. Lees meer over CDD: